miljojobb.se

Nyheter

Jobbsökande prioriterar samhällsansvar

Företag som inte satsar på CSR, eller åtminstone framhäver sitt samhällsansvar i den externa kommunikationen, riskerar att gå miste om viktiga talanger, enligt en undersökning som jobbsajten StepStone genomfört bland arbetssökande.

Undersökningen visar att så många som 71 procent tycker att det är viktigt att företaget de söker sig till tar ett aktivt samhällsansvar. Endast 5.7 procent av de 1586 respondenterna tycker att det är oviktigt.

- Jag tror att många företag resonerar att CSR som lockfaktor är ”yesterdays news” och något man inte nödvändigtvis behöver trycka på i sin employer branding. Men där tar man fel, säger Charlotte Ulvros, marknadschef på StepStone.

Viktigast med samhällsansvar är det för arbetssökande födda på nittiotalet. Av dessa uppger 75,8 procent att det är viktigt, jämfört med 67,8 procent av dem födda på sjuttiotalet.